"No hi ha cap dubte que tot el nostre coneixement comença amb l'experiència, perquè amb quin mitjà hauria de ser despertada la capacitat de coneixement per exercir-se si no és amb objectes que commouen els nostres sentits i ara provoquen per ells mateixos representacions, ara posen en moviment l'activitat del nostre enteniment perquè les compari, les lligui o les separi i elabori així la matèria bruta de les impressions sensibles per aconseguir un coneixement dels objectes que s'anomena experiència? Segons el temps, doncs, cap coneixement precedeix en nosaltres l'experiència, i amb ella comencen tots.
Però encara que tot el nostre coneixement comença amb l'experiència, no per això certament tot procedeix de l'experiència. Ja que bé podria ser que fins i tot el nostre coneixement experièncial fóra un compost de tot el que rebem mitjançant impressions i de tot el que la nostra pròpia capacitat de coneixement produeix per ella mateixa (ocasionat merament per mitjà d'impressions sensibles), addició aquesta que no distingim d'aquella matèria bàsica fins que un llarg exercici ens ho assenyala i ens ensinistra per fer-ne la separació.
Hi ha, doncs, almenys una qüestió que encara necessita una recerca més detallada i que no s'ha d'enllestir de seguida a la primera ullada: la qüestió de si hi ha un coneixement semblant, independent de l'experiència i de les impressions dels sentits. Aquests coneixements s'anomenen a priori, i es distingeixen dels empírics, els quals tenen les fonts a posteriori , això és, en l'experiència."
Crítica a la Raó Pura , Introducció , I
El text anterior pertany a la introducció de la Crítica de la Raó Pura de Kant. En el text Kant ens parla de que tot coneixement comença amb l’experiència ja que amb els objectes que percebem pels sentits ens permeten lligar, comparar…Però, no per això el coneixment s’origina tot ell en l’experiència. Segons Kant, s’inicia amb el que ell anomena impressions, aquestes en el moment que les captem cada subjecte li donem una forma i gràcies a la capacitat de conèixer unifica aquestes impressions. Kant afirma que hi ha dues formes de coneixement allò que rebem per les impressions i allò que produïm per la nostra facultat de coneixer. D’aquí és qüestiona de que si existeix un coneixement independent de l’experiència, allò que és pur i és el que anomena a priori, d’altra banda els distingeix dels quals depenen de l’experiència i, per tant, són empirics que els anomena a posteriori.
Per tant, Kant està d’acord amb que tot coneixement comença amb l’experiència i les impressions però afirmant que aquestes soles no poden fonamentar el coneixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada